Klik hier voor de webversie

Nieuwsbrief Burgerbegroting

Inwoners kozen thema's Burgerbegroting

De eerste én tweede ronde van de Burgerbegroting editie 2026 zitten erop. Dankzij de stem van inwoners uit Waalwijk, Sprang-Capelle en Waspik zijn de vijf thema’s vastgesteld. Ook hebben zij samen bepaald hoe het totale budget van €500.000 wordt verdeeld over deze thema’s. Op 16 maart start ronde drie. Vanaf dat moment kan iedereen ideeën indienen voor initiatieven die iets betekenen voor de inwoners van de gemeente Waalwijk en passen binnen één van de gekozen thema’s.

Gekozen thema's en beschikbare budgetten


  • Groen in de openbare ruimte: € 95.833
  • Iedereen hoort erbij: € 120.833
  • Kunst en cultuur: € 95.833
  • Leefbare buurt: € 129.167
  • Voor en door jongeren: € 58.333

Wethouder Sheila Schuijffel is blij met de betrokkenheid van inwoners


“Ook dit jaar zijn de inwoners weer super enthousiast aan de slag gegaan met de Burgerbegroting. Thema’s kiezen klinkt misschien wat abstract, maar als je een idee hebt voor je buurt of wijk is dit een belangrijk moment. Ik ben erg blij met de actieve inbreng van onze inwoners. Er broeien ontzettend veel mooie plannen en ideeën in onze samenleving. Ik roep iedereen op om vanaf 16 maart zijn of haar idee in te sturen!”

Ronde 3: ideeën indienen


Vanaf 16 maart kunnen inwoners, stichtingen en verenigingen weer ideeën indienen voor de Burgerbegroting. Ook mensen die niet in onze gemeente wonen en een goed idee hebben voor onze inwoners, mogen een idee indienen. Heb jij een idee dat onze gemeente nóg mooier, leuker of beter maakt? Dan is dit jouw kans!


Iedereen mag maximaal twee ideeën insturen. Een idee moet uitgevoerd worden in de gemeente Waalwijk en iets opleveren voor de inwoners. Wil je alvast weten hoe het werkt en wat de spelregels zijn? Kijk dan op www.waalwijk.nl/burgerbegroting. Vanaf 16 maart kun je via deze pagina ook direct jouw idee indienen.

Hulp nodig bij jouw idee? Kom naar een inloopmoment!


Heb je een idee voor jouw buurt, straat of dorp, maar wil je er nog even over sparren? Of heb je vragen over de Burgerbegroting? Kom dan naar één van onze inloopmomenten in de bibliotheek of het stadhuis.


Tijdens een persoonlijk gesprek van ongeveer 30 minuten kun je in gesprek met een medewerker van de gemeente Waalwijk. We beantwoorden je vragen, denken met je mee over je idee en leggen uit wat er mogelijk is binnen de Burgerbegroting. Of je nu al een concreet plan hebt of nog wilt ontdekken wat mogelijk is: je bent van harte welkom.


Wil je langskomen? Meld je dan vooraf aan via ons platform en reserveer eenvoudig een tijdslot. Samen maken we onze gemeente nóg mooier.

Ingediende ideeën uit 2025 worden uitgevoerd


De ideeën die inwoners in 2025 hebben ingediend voor de Burgerbegroting worden stap voor stap uitgevoerd. De eerste projecten zijn inmiddels in voorbereiding of al gestart.
Dat betekent dat er achter de schermen veel gebeurt. Initiatiefnemers werken samen met de gemeente en andere betrokkenen om hun idee werkelijkheid te maken. Soms gaat dat snel, soms komen we onderweg een hobbel tegen. Maar juist door samen te zoeken naar oplossingen komen de plannen steeds een stap verder. De eerste resultaten beginnen zichtbaar te worden in de gemeente. Een mooi voorbeeld van wat er mogelijk is als inwoners hun ideeën delen en samen aan de slag gaan.

Initiatiefnemer aan het woord: Frank Prins

Waarom meedoen aan de Burgerbegroting? Voor initiatiefnemer Frank Prins begon het vooral uit interesse in het democratisch proces. Hij diende het idee ‘Samen koken, samen eten en écht connecten’ in. Vanuit het werk bij Bibliotheek Midden-Brabant, waar kennis delen en communities samenbrengen centraal staan, was de nieuwsgierigheid groot naar hoe inwoners samen plannen kunnen maken voor hun eigen gemeente.

De ervaring was erg positief.Het is mooi om te zien hoe de gemeente betrokkenheid van inwoners creëert. De werkvormen waren goed opgezet en het enthousiasme waarmee alles werd gebracht werkte aanstekelijk.”

Meedoen aan de Burgerbegroting bracht ook persoonlijk veel. “Je staat dichter bij de gemeenschap, ontmoet nieuwe mensen en bouwt een netwerk op. Het is ook leuk om eens met andere dingen bezig te zijn dan werk en gezin. Even uit je eigen bubbel stappen.”

De boodschap voor andere inwoners is dan ook duidelijk: Gewoon doen! Het levert je veel op: mooie ontmoetingen en inspirerende ideeën.”

Uitnodiging: ParticipatiePraat in Waalwijk

In de gemeente Waalwijk starten we met het opstellen van een nieuw participatiebeleid en een geactualiseerde participatieverordening. Jouw input is belangrijk! Want participatie is een belangrijk en structureel onderdeel van ons werk. In Waalwijk geloven we dat het samen beter wordt. Daarom nodigen we jou als (actieve) inwoner van harte uit voor ParticipatiePraat! 


We werken aan een nieuw participatiebeleid: afspraken over hoe inwoners, organisaties en ondernemers betrokken worden bij plannen van de gemeente én hoe we initiatieven van inwoners beter kunnen ondersteunen. Maar dat beleid maken we niet alleen. We horen graag jouw ideeën en ervaringen. 

Tijdens deze bijeenkomst bespreken we vragen zoals: 

  • Wat vind jij belangrijk als de gemeente plannen maakt? 
  • Hoe kunnen inwoners makkelijker zelf met ideeën komen? 
  • En hoe werken we daarin goed samen? 

Jouw ideeën nemen we mee bij het opstellen van het nieuwe participatiebeleid. Zo maken we samen het participatiebeleid beter. 


Wanneer: woensdag 15 april 2026 
Tijd: 19.30 – 21.30 uur 
Waar: Sporthal De Slagen 


Aanmelden kan via onderstaande knop. We hopen je daar te zien!

Dit is een uitgave van de Gemeente Waalwijk. Aan de inhoud van dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Lees hier ons privacystatement.
Deze mailing niet meer ontvangen? Meld dan hier af.